2

Krok drugi:
Transport

Bilety łączone 
Rozważ wprowadzenie tzw. biletu łączonego – wejściówki do instytucji lub na wydarzenie kulturalne połączonej z biletem na transport publiczny. Takie rozwiązanie nie tylko ułatwia dostęp do wydarzeń, ale też aktywnie zachęca do rezygnacji z indywidualnych przejazdów samochodem, co jest spójne z zielonymi strategiami dużych miast, które dążą do ograniczenia ruchu aut. Z powodzeniem stosują je też organizatorzy dużych festiwali teatralnych, muzycznych czy wydarzeń odbywających się w wielu lokalizacjach, realnie zmniejszając ślad węglowy.

> Czytaj o przykładzie karty Berlin Welcome Card, która łączy bilety do berlińskich muzeów z możliwością przemieszczania się środkami miejskiego transportu publicznego: Sustainable Berlin, za: Visit Berlin.

> Bilet wstępu na festiwal Ruhrtriennale, odbywający się na terenie Zagłębia Ruhry, pełni również funkcję biletu komunikacji publicznej na trasie do i z miejsca wydarzenia: Journey, za: Ruhtriennale.

Transport obiektów i dzieł sztuki
Transport obiektów i dzieł sztuki, zwłaszcza na skalę międzynarodową, jest jednym z bardziej wymagających aspektów działalności muzeów i galerii. Bezpieczeństwo zbiorów wymaga dobrej współpracy i koordynacji z innymi instytucjami oraz korzystania z usług firm specjalistycznych, które są w stanie zapewnić ochronę przed uszkodzeniami oraz kontrolę temperatury i wilgotności. Do tych wymogów należy dodać kryterium wpływu na środowisko i wybierać te opcje transportowe, które generują jak najmniejszy ślad węglowy. Unikaj transportu lotniczego, zamiast tego wybieraj alternatywy: przewozy morskie, kolejowe lub drogowe. Pod kątem efektywności transportu warto już na etapie projektowania dzieła myśleć o jego wadze i objętości – np. by można je było łatwo rozmontować i spakować kompaktowo. Podczas przewozu stosuj opakowania wielokrotnego użytku (wielorazowe skrzynie i materiały) oraz unikaj materiałów niezdatnych do recyklingu.
W uzasadnionych przypadkach rozważ wraz z autorem/ką pracy rezygnację z przewozu oryginału na rzecz odtworzenia dzieła na miejscu, z wykorzystaniem lokalnych materiałów. Jedną z kluczowych rekomendacji w zakresie ograniczania emisji w sektorze sztuki jest skupienie na organizowaniu wystaw opartych na lokalnych zbiorach i dziełach tworzonych na miejscu. (zobacz: PRODUKCJA: MATERIAŁY)

> Aby ograniczyć konieczność fizycznych podróży osób towarzyszących transportowi dzieł, CIMAM promuje ideę tzw. „wirtualnych kurierów” – czyli zdalnego monitorowania transportu obiektów z wykorzystaniem technologii cyfrowych (np. czujników warunków środowiskowych, lokalizacji GPS) oraz montażu realizowanego przez lokalne ekipy. Czytaj więcej: Mobility: Towards Greener Transport, za: CIMAM.

> Przeczytaj analizę zalet i wad różnych opcji transportowych zbiorów: Shipping oraz Environmental Considerations of Sea and Road vs. Air Freight, za: Gallery Climate Coalition.

> Przeczytaj analizę, jak wypożyczenia obiektów i ich transport obciążają środowisko: Life Cycle Assessment of Museum Loans and Exhibitions, za: Sustainability Tools in Cultural Heritage.

> Zapoznaj się z narzędziownikiem wspierającym zrównoważoną organizację objazdowych wystaw, stworzonym we współpracy Design Museum w Londynie, Art Fund i The Exhibitions Group: Rethinking Touring Exhibitions. A Tool to Help Reduce the Environmental Impact of Touring Exhibitions, za: The Exhibitions Group.

Trasa
Planowanie tras objazdowych (tournée, touring) to obszar o ogromnym potencjale do redukcji emisji. Pierwszym krokiem jest wybór niskoemisyjnych środków transportu. Drugim – projektowanie trasy tak, by łączyć występy w miastach położonych blisko siebie – to „win-win” środowiskowy, logistyczny i ekonomiczny zarówno dla występujących zespołów, jak i lokalnych organizatorów. Unikaj przeskoków geograficznych –jeden nieprzemyślany transfer może podwoić ślad węglowy całej trasy. Ograniczaj liczbę osób i sprzętu przemieszczającego się z wydarzeniem. W wielu przypadkach lokalna obsługa techniczna może uzupełnić zespół, a część sprzętu można wypożyczyć na miejscu. 

> Niektóre zespoły muzyczne jeżdżące na międzynarodowe tournée wprowadzają własne budżety klimatyczne, ograniczają loty, jeżdżą w trasy pociągiem. Czytaj więcej: The band that doesn’t want you to drive to their concerts, za: BBC, Banding Together: How Your Favourite Musical Artists Are Tuning into the Climate Crisis, za: Carbon Market Watch.

> „Concept touring” to jedna z alternatyw dla tradycyjnego touringu – zakłada międzynarodowe trasy, w których podróżuje idea, proces i dzieło, bez konieczności fizycznych podróży osób. Czytaj więcej: Concept touring, za: LIFT Festival.

> 14 teatrów w projekcie „Sustainable Performances: Re-Stagings” opracowało model koprodukcji spektakli o kryzysie klimatycznym, który umożliwia wystawianie spektakli bez transportu ludzi i rzeczy – z wykorzystaniem wyłącznie lokalnych zasobów: About the Project, za: STAGES.

> 11 europejskich partnerów ze świata jazzu i muzyki improwizowanej wspólnie szuka sposobów na ograniczenie śladu węglowego tras koncertowych – w tym emisji związanych z transportem zespołów i dojazdami publiczności. Zobacz więcej: Better Live Music.

Może cię również zainteresować