Sprawdź, od czego zacząć wprowadzanie zmian w organizacji. Ten etap wymaga zaangażowania w autodiagnozę miejsca pracy, ale nie wymaga pomocy eksperckiej ani nakładów finansowych. Wszystkie działania na tym poziomie możecie wykonać własnymi siłami. Nie są one czasochłonne, obejmują głównie zwiększanie wewnętrznej świadomości, zmianę nawyków, wdrażanie prostych rozwiązań.
Ta faza wdrażania zmian, które wymagają więcej czasu. Wiąże się z przeformatowaniem niektórych rozwiązań funkcjonujących w organizacji, m.in. dotyczących procedur, małej infrastruktury, materiałów czy sprzętu, ale także strategii działania w poszczególnych obszarach. Może pociągać za sobą konieczność przeprowadzenia konsultacji eksperckich i w niektórych przypadkach nakładów finansowych. Wymaga współpracy między działami i szerszego zaangażowania zespołu, by wdrażane rozwiązania wzajemnie się wspierały i były spójne dla całej organizacji.
Ten etap obejmuje działania systemowe – wdrażanie przygotowanych wcześniej procesów i rozwiązań. Znajdują się tu też inicjatywy, które wymagają dużych zmian infrastrukturalnych i/lub dużych nakładów finansowych, i/lub zaangażowania większej liczby innych podmiotów. Warto, by towarzyszył mu audyt wprowadzonych zmian. Wnioski pozwolą wyznaczyć kierunek dla ekostrategii na kolejne lata.